Sila Klik Pada Iklan

Search This Blog

Friday, August 26, 2011

3 Tips Persiapan Raya Yang Berbaloi-baloi

Assalamualaikum.

Hai pembaca semua.


Raya dah nak dekat, dah buat persiapan?

Seelok-eloknya kita buat persiapan awal, takut nanti kalang kabut.

Aku nak sentuh pasal persiapan raya.

Ada 3 P yang perlu diketahui. Aku dengar masa siarang Wanita Hari Ini (TV3) bebaru ni.


1. Pakaian baru

Aku tak tau la sunnnah ke apa. Tapi seoloknya ada sediakan pakaian baru sebab nak menggambarkan fitrah Ramadhan yang mana ianya untuk menyuci dosa. Selain itu, apabila dipakai pakaian baru pada aidil fitri ia melambangkan suci seperti orang baru –bayi yang tidak berdosa.


2. Padan

Ukur baju di badan sendiri. Padan ini merujuk kepada kedudukan ekonomi dan berapa yang diperuntukkan kepada belanja persiapan hari raya. Jangan amalkan biar papa, asal bergaya ya. Kang tak pasal-pasal lepas rasa pening kepala fikir macam mana nak survive. Haha~


3.  Priority

Yang ni pun penting. Pentingkan apa yang penting daripada pentingkan apa yang tak penting. Haha~ Faham tak? Kalau baju anak lebih penting, belikan dahulu. Kalau duit minyak dan tol lebih penting, beri perhatian untuk asingkan dahulu wang tersebut. Bimbang terbelanja semua kalau tak asingkan.


Semoga tips ini memberi manfaat kepada semua.

Ada komen tak? Komen la sikit




Terima kasih sudi baca. Lawatlah lagi.

Hati yang Ikhlas tidak akan terkesan oleh pujian mahupun kejian.. Jagalah hati, jangan kau kotori. Jagalah hati, permata hidup ini.

3 comments:

sergeant keroro said...

hehe, takde rasa mood nak raya pon.

p/s : ok, boleh jek :)

eqbalzack said...

salam,
abg eq singgah komen sini. abg eq raya seadanya..ada la beli baju 2 helai...yg lain utk mak abah..bagi diorg happy2 time raya ni. hehe...

sha my heart said...

Tips yang bagus.. =)

3P yg terbaik.

Wah, Abg Eqbal komen entri. Jelesnya.. Hihi~

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Sila Klik Pada Iklan